De opzet

Het Development Center bestaat altijd uit vier bouwstenen:

1. Voorbereidingsbijeenkomst

Het werk staat centraal en het leren begint

In het Development Center werkt de deelnemer met echte, actuele en relevante werksituaties. Tijdens de voorbereidingsbijeenkomst bereiden de begeleiders de deelnemers zo goed mogelijk voor. Deelnemers krijgen informatie over wat het Development Center precies is, bereiden hun leervraag voor en bepalen de werksituaties waarmee ze in de studio’s aan de slag gaan. Ook is de bijeenkomst een moment van onderlinge uitwisseling. Het leren begint hier dus al.

2. Studiodag

Een veilige leeromgeving met maximale uitdaging en impact

Het Development Center duurt meestal één dag en heeft een hoge leerintensiteit. Onze aanpak heeft zich in de afgelopen dertig jaar doorontwikkeld tot een stabiele interventie met impact. In drie studio’s werkt de deelnemer met verschillende werkvormen aan resultaat voor de organisatie en leereffect voor zichzelf. Onze ervaren begeleiders zorgen voor een veilige leeromgeving, met maximale uitdaging.

De studio’s van het Development Center kennen de volgende werkvormen:

Studio 1: Krachtenveld
Beweging maken met stakeholders

Een professional of leidinggevende maakt een beweging door het eigen krachtenveld in kaart te brengen in een actuele en uitdagende werksituatie.

    Welke stakeholders (collega’s of samenwerkingspartners) zijn bepalend in wat jij wilt bereiken? Hoe zijn de onderlinge relaties? Wat is jouw positie?

In deze studio analyseert de deelnemer onder begeleiding het krachtenveld door een organisatieopstelling te maken. De begeleider vraagt de verschillende spelers in een vraagstuk zich letterlijk in de ruimte op te stellen. Als er echte gasten meedoen, kan het krachtenveld tijdens de studio verschuiven en zo de posities en de dynamiek deze stakeholders ter plekke verbeteren.

Ik had nooit gedacht dat ik in het krachtenveld zo duidelijk zou voelen wat me te doen staat. Het werd me meteen duidelijk dat ik contact te maken heb met die medewerkers, die eigenlijk al uit mijn gezichtsveld waren verdwenen.

Studio 2: Interactie
Verschil maken in gesprek

In het werk worden doelen vooral verwezenlijkt in gesprek met anderen. Gespreksvaardigheden zorgen ervoor dat een leidinggevende of professional effectief in gesprek is met anderen. In de Interactiestudio coacht de begeleider de deelnemer om met de eigen persoonlijke talenten het maximale uit een gesprek te halen en verschil te maken. Dit gesprek is een echte, actuele situatie uit het werk van de deelnemer. Met behulp van time-outs oefent de deelnemer met gedrag zoals actief luisteren, beïnvloeden door positie in te nemen of commitment verkrijgen. Dit kan met een echte gesprekspartner als gast zijn, of met een trainingsacteur.

Wat een bijzonder gesprek! Zonder time-outs hadden we dit nooit bereikt. We raakten een diepere laag en ik heb geleerd om stiltes te laten vallen. Ongemakkelijk. Maar heel effectief.

Studio 3: Reflectie
Scherpstellen van het kompas

In de Reflectiestudio onderzoekt de deelnemer welke persoonlijke overtuigingen een rol spelen in bepalende werksituaties. Onder begeleiding wordt ingezoomd op momenten waarop de deelnemer druk of onmacht ervaarde. Het effect is een scherp gesteld kompas, door een heldere blik op persoonlijke waarden en opvattingen. De logische denkniveaus van Dilts en Bateson vormen de onderlegger van deze studio.

Ik was de grond onder mijn voeten even kwijt, nu ik een andere positie heb binnen de organisatie. Door deze reflectie weet ik vanuit welke drijfveren ik aan de slag ga om koers te houden.

3. Rondetafelgesprek

Een ontwikkeldialoog in het bijzijn van de deelnemer

Het rondetafelgesprek volgt nadat de deelnemer de studio’s heeft doorlopen. Hierin brengen de begeleiders hun observaties uit de studio’s over de deelnemer samen tot één gedeeld beeld. Het karakter van deze dialoog is waarderend en aanmoedigend. Waar ligt potentieel voor de deelnemer om nog krachtiger te opereren in zijn of haar werkpraktijk? De deelnemer zit op afstand en luistert mee.

De dialoog bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Kwaliteiten van de deelnemer
  2. Ontwikkelpotentieel van de deelnemer
  3. Ontwikkelsuggesties voor de deelnemer

Van het rondetafelgesprek wordt een audio-opname gemaakt die verwerkt wordt tot een uitgebreide en persoonlijke terugkoppeling. De deelnemer ontvangt de terugkoppeling in een beschermde online Learning Management System (LMS). Naast een naslagwerk, biedt de terugkoppeling ook concrete handvatten (in de vorm van podcasts, korte video’s en artikelen) om de verdere ontwikkeling na het Development Center vorm te geven.

4. Terugkoppeling

Het doel van de terugkoppeling is om de deelnemer te helpen en te stimuleren om inzichten in praktijk te brengen en het leren voort te zetten. Het is een uitgebreid persoonlijk verslag en audio-opname, zichtbaar in de persoonlijke online Learning Management System (LMS). De terugkoppeling is alleen voor de deelnemer toegankelijk, waarbij de keuze bestaat om het te delen met bijvoorbeeld de eigen leidinggevende of coach. Onderdeel van de terugkoppeling zijn verwijzingen naar online modules, kennisclips, reflectieopdrachten en werkvormen. Creatieve vormen, zoals beeld, muziek of poëzie helpen om de inzichten uit het Development Center te verankeren. Zo vormt zich een rijk pallet aan mogelijkheden om het leren in het werk voort te zetten. Deelnemers hebben op deze manier de mogelijkheid om te leren op hun eigen manier en in eigen tempo – vrijwillig, vertrouwd en volledig in eigen regie. Een nagesprek met een begeleider zorgt voor verdieping: wat raakt, wat blijft, wat vraagt om actie?