Onze visie

Leren als motor
van verandering

In een wereld vol verandering is leren essentieel voor organisatie ontwikkeling. Verandering begint wanneer mensen anders gaan kijken en handelen. Ontwikkeling van mensen en organisaties gaan hand in hand. Daarbij is niet alles voorspelbaar of planbaar.

Van vaste doelen naar
wendbaar ontwerpen

In plaats van strak geplande leerdoelen is het uitgangspunt binnen een Development Center leerbaarheid. Niet het eindpunt, maar het leerproces staat centraal. We ontwerpen leeromgevingen waarin ruimte is voor experiment en ontdekking. Leervermogen wordt daarin het kompas. Het helpt mensen om te gaan met onzekerheid en verandering.

Wat is leervermogen?

Leervermogen betekent: kunnen en willen leren in een veranderende context. Het bestaat uit vier elementen die we gericht ontwikkelen. Ambitie om te leren, omgaan met feedback, experimenteren met gedrag, en het onderzoeken van je eigen aandeel. Deze vormen samen de basis van onze aanpak in het Development Center.

  • Ambitie om te leren

    Ambitie geeft richting aan leren en zet aan tot actie. In gesprekken over toekomstdromen ontstaan nieuwe perspectieven. Reflectie op loopbaan en leven maakt leren persoonlijk en betekenisvol. We nodigen uit om verder te kijken dan je huidige functie. En zo worden vergezichten zichtbaar die mensen in beweging brengen.

  • Omgaan met feedback

    Feedback is een groeikans én soms confronterend. We begeleiden het leren benutten van feedback zonder defensief te worden. Door transparante gesprekken ontstaat bewustzijn en eigenaarschap. Sterke communicatievaardigheden helpen om feedback constructief te delen. Zo versterken we het leerklimaat binnen teams en organisaties.

  • Experimenteren met gedrag

    Leren is niet alleen denken, maar vooral doen. We stimuleren deelnemers om nieuw gedrag te proberen in veilige omgevingen. Wendbaarheid blijkt uit de bereidheid én het vermogen om te veranderen. In het DC werken deelnemers met realistische situaties en oefenen actief. Fouten maken mag – het gaat om de leerinspanning, niet alleen het resultaat.

  • Onderzoeken van het eigen aandeel

    Reflectie op je eigen rol is essentieel voor groei. We leren deelnemers zichzelf te zien als deel van het geheel. Dat vraagt lef, zelfonderzoek en het durven stellen van vragen. In een veilige setting verkennen we overtuigingen, intenties en gedrag. En vieren we kleine bijdragen die verandering in gang zetten.

Lees meer over de opzet

Het Development Center boek

Het Development Center is een methode en werkwijze om in korte tijd zicht te krijgen op talenten en ontwikkelpotentieel van mensen, én hen te ondersteunen om dit potentieel effectief te benutten in hun organisatie. In dit boek nemen Marijke Boessenkool en Pieterjan van Wijngaarden je mee in de visie en achtergrond van het Development Center. Wat is belangrijk in het ontwerp en de begeleiding?